Right to a Healthy and Ecologically Balanced Environment Based on Education as an Environmental Management Instrument

Authors

  • Pablo Mendoza Universidad de Otavalo
  • Elizabeth Ximena Maldonado Erazo Universidad de Otavalo

Keywords:

Healthy environment, ecologically balanced, environmental education, management instrument

Abstract

This work arose as part of the project for linking with the society of the Law career of the University of Otavalo called Legal Observatory for the prevention of collective rights. The objective was to analyze the right to a healthy and ecologically balanced environment from education as an instrument of environmental management, assumed substantively and adjectively as a fundamental right in the Ecuadorian legal system. For this, documentary research was carried out with a qualitative approach. As results of the investigation, it stands out that the predominant conception of the environment is naturalist; environmental education can contribute to the emergence of a culture of peace, returning to a common cause social actor. From all this, it is concluded that environmental education will promote awareness, learning and teaching of knowledge, skills, values, duties, rights and behaviors in the population, for the protection and conservation of the environment and sustainable development, as an environmental management instrument for the exercise of the fundamental right to a healthy and ecologically balanced environment.

Author Biographies

Pablo Mendoza, Universidad de Otavalo

Abogado por la Universidad Católica del Táchira Venezuela. Magíster en Desarrollo Agrario por la Universidad de Los Andes (ULA), Venezuela; Docente investigador de la Universidad de Otavalo Ecuador. Código ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7014-7786. pmendoza@uotavalo.edu.ec.

Elizabeth Ximena Maldonado Erazo, Universidad de Otavalo

Abogada de los Tribunales de la República Del Ecuador, Magister en Derecho Constitucional, candidata a Doctor en Derecho. Universidad Nacional de Mar de Plata. Profesora Investigadora a Tiempo Completo de la Universidad de Otavalo. Código ORCID: 0000-0002-8781-0107.

References

Ávila, R. (2012). El derecho de la naturaleza: fundamentos. En: Los derechos de la naturaleza. Ibarra Ecuador: Instituto de Altos Estudios/UTN.
Código Orgánico del ambiente. (2017). Registro oficial suplemento 983 de 12-abr.-2017 estado: vigente. https://bit.ly/3Okdgwx
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial 449 de 20-oct-2008 Ultima modificación: 13-jul-2011 Estado: Vigente. https://bit.ly/2FFdsH9
Corte Interamericana de Derechos Humanos. CIDH. (2017). Opinión Consultiva OC-23/17. https://bit.ly/3brGrz6
Chinchilla, T. (1997). Derecho Constitucional. ¿Qué son y cuáles son los derechos fundamentales? Estudios de derecho. https://bit.ly/3OxH60k
Escalona, Arnaldo; Plata, Dalia, Romero, Moraima. (2009). Gerencia educativa y Educación ambiental en el marco del desarrollo sostenible. Revista Centro de Investigación de Ciencias administrativas y gerenciales. Vol. 10 Edición N.º 1. Venezuela.
Maya, A. (2013). El Reto de la Vida. Una Introducción al Estudio del Medio Ambiente. Segunda edición. Primera edición: 1996. Serie Construyendo el Futuro Nº 4. Ecofondo. Bogotá. https://bit.ly/39R6gbn
Organización de los Estados Americanos OEA. (1998). Protocolo de San salvador. ISBN 978-0-8270-6524-6. https://bit.ly/3NhIKlt
Rengifo, B; Quitiaquez, L y Mora, F. (2012). La educación ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia. https://bit.ly/3yiut3F
Rodas, J. (2001). Constitución y derecho ambiental. Bogotá : Cargraphics.
Sauvé, L. (2003). Perspectivas curriculares para la formación de formadores en Educación Ambiental. I Foro Nacional sobre la Incorporación de la perspectiva Ambiental en la Formación Técnica y Profesional. México. https://bit.ly/3xP1umQ
Toro, J. y Lowy, P. (2005). Una cuestión de valores. Articulo. Universidad Nacional de Colombia, sede Caribe. https://bit.ly/3u0uGWB

Published

2023-06-03

Issue

Section

Original Articles