Cooperation experiencies betwen the University of Holguín and HEI in Latinamerica.

Authors

  • Jenny Ruiz de La Peña Universidad de Holguín
  • Yunelsys Hechavarría Creach Universidad de Holguín
  • Rosabel González Cruz Universidad de Holguín

Keywords:

internationalization, cooperation, institutional strengthening

Abstract

Internationalization at the University of Holguín focuses on multiculturalism in training, research and knowledge, enhancing the capacities to develop these areas of Higher Education. In this sense, international cooperation represents an effective way in internationalization strategies. Through it, exchange opportunities are accessed to improve the quality of teaching and research, as well as for linking, articulation and institutional strengthening. The main objective of this work is to expose the experiences achieved in cooperation with Higher Education Institutions in Latin America and its importance to promote South-South cooperation. The results achieved account for the importance of establishing alliances in the region that promote the mutual development of Higher Education Institutions.

Author Biographies

Jenny Ruiz de La Peña, Universidad de Holguín

Dr. C. Ingeniera Informática (Universidad de Holguín, 2004), Master en Matemática Aplicada e Informática para la Administración (Universidad de Holguín, 2007). PhD en Economía del Negocio (KU Leuven, Bélgica, 2018). Profesora Titular, Departamento Ingeniería Informática, Facultad de Informática Matemática, Directora de Relaciones Internacionales, Universidad de Holguín.

Yunelsys Hechavarría Creach, Universidad de Holguín

MsC. Licenciada en Educación Especialidad Inglés (Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, 2000), Master en Español como Lengua Extranjera (Universidad de Holguín, 2012). Metodóloga de Relaciones Internacionales, Universidad de Holguín

Rosabel González Cruz, Universidad de Holguín

MsC. Licenciada en Educación Especialidad Inglés (Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, 1981), Máster en Teoría y Práctica del Inglés Contemporáneo (Instituto Superior Pedagógico de Camagüey, 1998). Profesora Auxiliar, Metodóloga de Relaciones Internacionales, Universidad de Holguín

References

Altbach, P. G., & Knight, J. (2007). The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of Studies in International Education, 11(3–4), 290–305.
Ayala Bolaños, M. G., & Valencia Cruzaty, L. E. (2019). La internacionalización, una perspectiva para mejorar la calidad de la educación superior en Ecuador.
Bohorquez, J. C. A. (2020). Análisis de las Estrategias de Internacionalización de Educación Superior en las Universidades Colombianas. Punto de Vista, 11(17), 3–29.
Díaz-Guecha, L. Y., Carrillo-Guecha, K. L., & Guecha-Oliveros, J. G. (2020). Internacionalización de la Educación Superior en el marco de la construcción del conocimiento. Revista Perspectivas, 5(2), 90-102.
Guerrero Guerrero, V. (2020). Oportunidades de crecimiento personal y profesional en la internacionalización de la educación.
Guido, E. G., & Aguilar, A. G. (2012). Criterios para internacionalizar el currículum universitario/Criteria for the internationalization of university curricula. Actualidades Investigativas En Educación, 12(1).
Malacalza, B. H. (2020). Variaciones de las políticas de cooperación Sur-Sur en América Latina: Estudio de casos.
Parias, C. H. G., Bedoya, J. C. M., & Montoya-Uribe, D. A. (2018). La Cooperación Sur-Sur como herramienta de la política exterior colombiana (2010-2015). Reflexión Política, 20(39), 6.
Pino, B. A. (2009). Cooperación Sur-Sur: innovación y transformación en la cooperación internacional. Fundación Carolina, 1–11.

Published

2023-06-03

Issue

Section

Original Articles