Excessive Screen Use and Its Impact on Students' Mental Healt
Keywords:
Excessive use of screens, Mental health, Social media, Anxiety, Academic performanceAbstract
This study analyzes the impact of excessive social media use on the mental health of university students at the Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ). Negative effects such as anxiety, stress, eye strain, and decreased academic concentration resulting from the prolonged use of electronic devices and social media are identified. Using a quantitative methodology with a descriptive approach, surveys were administered to a representative sample of students, revealing that the majority spend between 4 and 6 hours a day in front of screens, whether for study, work, or entertainment. The results show that, although many maintain a balance between digital and in-person life, a significant proportion experience impacts on their emotional well-being and academic performance. It is concluded that it is essential to implement psychopedagogical strategies that promote the responsible use of technology, fostering healthy habits to preserve students' mental health.
References
Aesthesis Psicólogos Madrid. (14 de abril de 2020). ¿Cómo influyen las Nuevas Tecnologías en los Adolescentes? https://www.psicologosmadridcapital.com/blog/como-influyen-nuevas-tecnologias-adolescencia/
Arévalo-Chávez, P., Cruz-Cárdenas, J., Guevara-Maldonado, C., Palacio-Fierro, A., Bonilla-Bedoya, S., Estrella-Bastidas, A., Guadalupe-Lanas, J., Zapata-Rodríguez, M., Jadán-Guerrero, J., Arias-Flores, H., Ramos-Galarza, C., (2020), Actualización en metodología de la investigación científica. Quito, Ecuador: Editorial Universidad Tecnológica Indoamérica.
Barnet-López S., Arbonés-Garcia M., Perez-Testor S., Guerra-Balic M. (2017). Construcción del registro de observación para el análisis del movimiento fundamentado en la teoría de laban. Pensar En Movimiento: Revista De Ciencias Del Ejercicio Y La Salud, 15(2), 1-21. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v15i2.27334
Borjas G., Jorge E. (2020). Validez y confiabilidad en la recolección y análisis de datos bajo un enfoque cualitativo. Trascender, contabilidad y gestión, 5(15), 79-97. https://doi.org/10.36791/tcg.v0i15.90
Cajas, C., & Benalcázar G. (2024). Tiktok y salud mental: análisis de la recepción mediática en los constructos identitarios de los jóvenes de Quito-Ecuador. (Tesis Grado, Universidad Politécnica Salesiana) Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/28907
Calderón, D., & Vaca, B. (2019). El impacto de las redes sociales y el internet en la formación de los estudiantes de segundo y noveno semestre de la Facultad de Comunicación Social de la Universidad Central del Ecuador. (Tesis Titulación. Universidad Central del Ecuador) Repositorio Institucional de la Universidad Central del Ecuador. https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/8257074b-421b-4c60-bada-00660a073879/content
Carbonell, X., Fúster, H., Chamarro, A., & Oberst, U. (2012). ADICCIÓN A INTERNET Y MÓVIL: UNA REVISIÓN DE ESTUDIOS EMPÍRICOS ESPAÑOLES. Papeles del Psicólogo, 33(2), 82-89. https://www.redalyc.org/pdf/778/77823407001.pdf
Chávez, E. W., & Barahona, C. F. (2024). Influencia de las redes sociales en el proceso educativo de los estudiantes del tercer año de Bachillerato de Informática de la Unidad Educativa Pichincha (Ecuador). Revista Espacios, 45(1), 43-50. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n01p04
Echeburúa, E., & De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Revista Adicciones, 22(2), 91-95. https://www.redalyc.org/pdf/2891/289122889001.pdf
García-Álvarez, D., Soler, M., Achard-Braga, L., & Cobo-Rendón, R. (2020). Programa de psicología positiva sobre el bienestar psicológico aplicado a personal educativo. Revista Electrónica Educare, 24(1), 370-393. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.19
Górjon-Gómez, F., & Todd-Lozano, L. (2023). Bienestar subjetivo percibido en adolescentes y mediación familiar. AZARBE, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, (12), 5.14. https://doi.org/10.6018/azarbe.557591
Inguillay L., Tercero S., & López J. (2020). Ética en la investigación científica. Revista Imaginario Social, 3(1). https://doi.org/10.31876/is.v3i1.10
Rendón-Macías, M., Villasís-Keever, M., & Miranda-Novales, M. (2016). Estadística descriptiva. Revista Alergia México, 63(4), 397-407. https://doi.org/10.29262/ram.v63i4.230
Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia. (2023). Por qué las redes sociales afectan la salud mental de los jóvenes. SEMA Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia. https://www.adolescenciasema.org/por-que-las-redes-sociales-afectan-la-salud-mental-de-los-jovenes
UNICEF. (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-j%C3%B3venes
University of UTAH. (2023). El impacto de las redes sociales en la salud mental de los adolescentes. HEALTH University of UTAH. https://healthcare.utah.edu/healthfeed/2023/01/el-impacto-de-las-redes-sociales-en-la-salud-mental-de-los-adolescentes
Ureña, G., & Valdivi, R. (2018). Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario. Revista electrónica de investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 19-28. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1796

Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MUNDO RECURSIVO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.